Nederlands

Informatiepunt Digitale Overheid Soest

Vorige week kwam het in het nieuws: "Miljoenen Nederlanders komen digitaal niet of niet goed mee" (Bron NOS). Dit artikel kwam in het nieuws nadat de 100.000ste digitale hulpvraag binnenkwam bij het loket. 

Het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) is in 2019 opgezet en heeft inmiddels 682 fysieke loketten door heel Nederland. Bij het informatiepunt kunnen mensen die zelf niet voldoende digitaal vaardig zijn terecht met vragen over digitale overheidsinformatie zoals DigiD of het aanvragen van toeslagen.

Het vaakst worstelen mensen in de praktijk met DigiD; veel vragen gaan over het aanvragen en activeren daarvan en het installeren van de DigiD-app. "Bij DigiD komen drie lastige zaken bij elkaar", zegt Wietske Kamsma van de Alliantie Digitaal Samenleven, die gefinancierd door overheid en bedrijven werkt aan verkleining van de digitale kloof. "Je moet je binnen een beperkte tijd identificeren, je hebt er verschillende apparaten tegelijk voor nodig én er zijn geregeld veiligheidsupdates, waardoor dingen weer veranderen waar je net aan gewend was geraakt." (bron: NOS, maandag 10 juli).

Het IDO kan bijvoorbeeld helpen met toeslagen, belastingen, DigiD, AOW, werk, uitkering, Donorregistratie, rijbewijs of zorg. In Soest bevindt zich ook een Informatiepunt Digitale Overheid, in de bibliotheek in Soest. 

Meer informatie: Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) Soest en Bibliotheek Soest.

Nieuwsoverzicht