Molenstraat 8c 3764 TG, Soest |
Telefonisch bereikbaar tussen 08:45 - 13:30 |
Telefoonnummer 035 - 602 36 81 |
Vrijwilligers van de werkgroep Seniorenvoorlichters, onderdeel thuisadministratie, geven administratieve ondersteuning aan mensen die vanwege ouderdom, handicap of anderszins tijdelijk of langdurig niet in staat zijn zelfstandig hun (financiële) administratie bij te houden en hiervoor geen beroep kunnen of willen doen op een sociaal netwerk.
U kunt dit aanvragen via de SWOS 035 602 36 81, na een bezoek van de oudeiseur met positief advies wordt deze dienst mogelijk.
Voor wie?
Voor mensen die kortdurend of langdurend ondersteuning nodig hebben bij het regelen van de financiën, bijvoorbeeld:
Werkwijze
De ouderenadviseur bespreekt met elke cliënt voor hulp bij de thuisadministratie de mogelijkheden. Bespreekt met de cliënt een contract,
waarin de spelregels voor de thuisadministratie staan.
Kortdurende en langdurende ondersteuning
Kortdurend: De vrijwilliger brengt samen met de cliënt de (financiële) administratie op orde, waarna hij zelfstandig verder kan. Maximaal begeleiding van één jaar.
Langdurend: De cliënt is zelf niet (meer) in staat zijn (financiële) administratie bij te houden door ziekte of leeftijd in combinatie met verminderd geheugen of andere bijkomende problemen. Bovendien is binnen de eigen familie en kennissenkring geen voor de cliënt aanvaardbaar alternatief aanwezig (elk jaar wordt het contact geëvalueerd met de ouderenadviseur.
Uitgangspunten
Voor zowel de kortdurende als langdurende ondersteuning zijn de volgende uitgangspunten van belang:
Grenzen van de doelgroep
De administratieve ondersteuning geldt niet in de volgende gevallen:
Aan deze dienstverlening is eenmalig een bijdrage van € 10,- verschuldigd.